loading...

وب روز

آموزش طراحي سايت و سئو

بازدید : 64
11 زمان : 1399:2

سئو فني چيست و چگونه انجام مي‌شود؟

تا به حال موارد بسياري را در زمينه سئو وب سايت با هم بررسي كرديم اما هنوز به اولين و مهم‌ترين گام در بهينه‌سازي نپرداخته‌ايم. قبل از اين كه پروژه سئو براي يك سايت شروع شود، بايد اساس و بنيان آن را محكم بنا كنيم. سئو فني يا سئو تكنيكال همين چارچوب محكم را ايجاد مي‌كند. بدون اين كه بدانيم سئو فني چيست دانش‌مان در اين زمينه ناتمام خواهد بود.

سئو فني چيست و چگونه انجام مي‌شود؟

تا به حال موارد بسياري را در زمينه سئو وب سايت با هم بررسي كرديم اما هنوز به اولين و مهم‌ترين گام در بهينه‌سازي نپرداخته‌ايم. قبل از اين كه پروژه سئو براي يك سايت شروع شود، بايد اساس و بنيان آن را محكم بنا كنيم. سئو فني يا سئو تكنيكال همين چارچوب محكم را ايجاد مي‌كند. بدون اين كه بدانيم سئو فني چيست دانش‌مان در اين زمينه ناتمام خواهد بود.

سئو فني چيست ؟

همان طور كه گفتم سئو فني چارچوب محكمي است كه موارد ديگر سئو روي آن بنا مي‌شوند. به زبان ساده مي‌توانم بگويم سئو تكنيكال يعني بهينه‌سازي كدهاي سايت. به همين دليل است كه داشتن مقداري دانش در زمينه طراحي وبسايت براي يادگيري كامل سئو و آشنايي با سئو براي طراحي سايت لازم است. ادامه مقاله را به عنوان چك ليست سئو فني در نظر بگيريد.

نكات مهم در سئو فني

نكات مهم در سئو فني چيست

موارد بسياري را مي‌توان در اين زمينه مطرح كرد. من سعي كردم از موارد بديهي مثل معرفي سايت به گوگل و معرفي دامين بگذرم و مسائل مهمتر را بررسي كنم.

بررسي وضعيت كدها در سئو تكنيكال

همان طور كه اشاره كردم سئو فني اساسا در مورد بهينه‌سازي كدهاي وب سايت است. اگر از سيستم‌هاي مديريت محتواي عمومي مثل وردپرس استفاده كنيد، احتمالا در اين زمينه مشكلي نخواهيد داشت. زيرا كدهاي اين سيستم‌ها از ابتدا بر اساس اصول سئو نوشته و طراحي شده‌اند و استاندارد هستند.

در صورتي كه از cms اختصاصي استفاده مي‌كنيد، بايد نكات بسياري را در اين زمينه مد نظر داشته باشيد. سيستم بايد با يك زبان برنامه‌نويسي استاندارد و بر اساس اصول سئو طراحي شود. خطاهايي ممكن است در سيستم‌هاي اختصاصي رخ دهد. مثلا url بعضي از صفحات تكراري باشد. بايد حواس‌تان به اين خطاها باشد.

پس از اين كه از بهينه بودن كدهاي هسته وب سايت مطمئن شديد، نوبت به بررسي قالب مي‌رسد. قالب‌هاي آماده وردپرس معمولا استاندارد هستند اما اگر قالب جديد و اختصاصي طراحي شده باشد ممكن است مشكلاتي در آن وجود داشته باشد. در كل هنگام بررسي قالب موارد زير را در نظر بگيريد:

  • عنوان اصلي مطلب با تگ H1 مشخص شود و در هر صفحه فقط يك تگ H1 وجود داشته باشد.
  • تگ‌هاي هر صفحه، ساختار متن، تگ توضيحات متا و موارد ديگر در صفحات سايت وجود داشته باشند.

در مرحله بعد بايد فشرده‌سازي كدهاي سايت را بررسي كنيد. كدهاي HTML و CSS در بسياري از سايت‌ها فشرده نشده‌اند و اين مسئله باعث كم شدن سرعت سايت مي‌شود. اگر از وردپرس استفاده مي‌كنيد افزونه WP Rocketفشرده‌سازي فايل‌ها را براي‌تان انجام خواهد داد. اين افزونه جدول ديتا بيس را هم بهينه خواهد كرد.

ابزار رايگان GTMetrix كدهاي سايت را بررسي مي‌كند و مشكلات فني موجود در آن را به شما نشان مي‌دهد.

سرعت بارگذاري سايت

سرعت بارگذاري سايت در سئو تكنيكال

يكي از مهمترين موارد در سئو سرعت بارگذاري سايت است. سايتي كه دير لود شود به سرعت كاربران خود را از دست خواهد داد. براي افزايش سرعت سايت روش‌هاي مختلفي وجود دارد. قبلا به يك مورد، يعني فشرده‌سازي كدها اشاره كرديم.

مورد بعدي انتخاب قالب بهينه و پرهيز از قالب‌هاي سنگين و چندمنظوره است. بسياري از قالب‌هاي حرفه‌اي وردپرس سنگين هستند و فايل‌هاي زيادي دارند. بهتر است قالبي را انتخاب كنيد كه يك كار را انجام دهد و فايل‌هاي زيادي را روي هاست آپلود نكند.

مسئله مهم ديگر، بهينه‌سازي تصاوير سايت است. منظور از بيهنه‌سازي تصاوير در سئو فني چيست ؟ تصاوير را بايد از دو جهت بررسي كنيد. اول اين كه حجم آن‌ها بالا نباشد. ابزارهاي مختلفي براي كم كردن حجم عكس بدون از بين رفتن كيفيت وجود دارد. مي‌توانيد از فوتوشاپ يا ابزارهاي آنلايني مثل tinypng استفاده كنيد.

مسئله ديگر بررسي تصاوير از نظر اندازه است. اگر سايزي كه در كد سايت‌تان تعريف شده با سايز عكسي كه آپلود مي‌كنيد متفاوت باشد، سرعت سايت تحت تاثير قرار مي‌گيرد. اين اشتباه به ويژه در مورد لوگوها رخ مي‌دهد. با ابزار GTMetrix مي‌توانيد اين گونه خطاها را هم بررسي كنيد.

در مرحله آخر بررسي كنيد كه كش مرورگر براي سايت فعال شده باشد. با فعال كردن اين گزينه، وقتي كاربر به سايتي سر مي‌زند، مقداري از اطلاعات سايت در مرورگرش ذخيره مي‌شود تا در مراجعه بعدي سايت با سرعت بيشتري بارگذاري شود. براي فعال كردن اين گزينه مي‌توانيد از افزونه‌هاي وردپرس مثل WP Rocket استفاده كنيد. يا كد زير را در قسمت htaccess از كنترل پنل هاست كپي كنيد.

# START Expires

ExpiresActive On
ExpiresDefault “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/gif “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/gif “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/png “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/jpg “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/jpeg “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/ico “access plus 2 hours”
ExpiresByType text/css “access plus 2 hours”
ExpiresByType text/javascript “access plus 2 hours”

# END Expires

امنيت و استفاده از گواهينامه SSL

بياييد در اين مورد بحث نكنيم! امنيت اطلاعات كاربران سايت بسيار مهم است، چه در رنكينگ موثر باشد چه نباشد. پس يكي از مهمترين نكات در سئو فني دريافت گواهينامه ssl است. آدرس سايت‌هايي كه اين گواهينامه را دارند با https شروع مي‌شود و قفل سبز و عبارت secure هم در آن نمايش داده مي‌شود.

رسپانسيو (واكنش‌گرا) بودن سايت

 رسپانسيو (واكنش‌گرا) بودن سايت

اين هم يك مورد بديهي ديگر در سئو تكنيكال است. سايت بايد بتواند خود را با تمامي دستگاه‌ها، به ويژه تلفن همراه سازگار كند. بالا رفتن تعداد كاربران موبايلي باعث شده است گوگل سياست‌هاي خود را در اين زمينه تغيير دهد و مسئله موبايل فرندلي بودن سايت‌ها را با دقت بيشتري بررسي كند. معمولا در طراحي سايت اين نكته رعايت مي‌شود. در سرچ كنسول و بخش mobile usability مي‌توانيد وضعيت سايت را از اين نظر بررسي كنيد و خطاهاي احتمالي را ببينيد.

صفحات 404 و ريدايركت‌ها در سئو فني

اگر صفحه‌اي قبلا در سايت بوده و ايندكس شده و حالا حذف شده باشد، كاربران با خطاي 404 مواجه مي‌شوند. اگر كاربران زيادي به اين صفحه مراجعه كنند و با اين خطا مواجه شوند، ممكن است رتبه سايت‌تان آسيب ببيند. پس يكي از كارهاي ضروري در سئو فني بررسي صفحات حذف شده است. بهتر است تا جايي كه مي‌توانيد صفحات را حذف نكنيد. ويرايش محتوا گزينه بهتري است. اگر هم ناچار به حذف بوديد، از ريدايركت استفاده كنيد و كاربران را به صفحه ديگري ارجاع دهيد.

بررسي وضعيت ايندكس سايت

قبل از هر چيز بايد مطمئن شويد گوگل سايت و صفحات‌تان را مي‌بيند. اول فايل Robot.txt را بررسي كنيد. اين فايلي است كه به وسيله آن، جلوي خزيدن گوگل در صفحاتي مثل پنل مديريت سايت را مي‌گيريد. براي اين كه ببينيد خزنده‌هاي گوگل اين فايل را تشخيص مي‌دهند يا نه، مي‌توانيد از طريق سرچ كنسول و بخش robots.txt Tester اقدام كنيد.

نكته بعدي اين است كه مطمئن شويد دسترسي ربات‌هاي گوگل از صفحات مناسب (صفحه پنل، فولدرها يا …) و نه صفحات ديگر، گرفته شده است. گاهي اشتباهاتي در اين زمينه رخ مي‌دهد و صفحات مهم سايت ايندكس نمي‌شوند.

يك مورد مهم ديگر در سئو تكنيكال معرفي نقشه سايت به گوگل است. با ارائه نقشه ميزان اهميت صفحات مختلف را به گوگل نشان مي‌دهيد و حركت خزنده‌ها را سريعتر مي‌كنيد. اين نقشه بايد از طريق سرچ كنسول به گوگل معرفي شود.

همان طور كه اشاره كردم موارد متعدد ديگري را نيز مي‌توانيم به اين ليست اضافه كنيم. نكاتي كه مطرح شد موارد اصلي و اساسي بود. دقت كنيد كه تمام جنبه‌هاي سئو با هم ارتباط دارند. مثلا ارتباط سئو آن پيج با سئو فني چيست ؟ اين دو مورد گاهي هم‌پوشاني دارند. براي مثال مي‌توان به بهينه‌سازي url يا آدرس‌هاي صفحات سايت اشاره كرد. در نهايت دوباره به اين نكته مي‌رسيم كه براي داشتن سئو عالي و رتبه خوب، بايد شبكه‌اي در هم تنيده از معيارها را رعايت كنيد.

منبع:

گروه تخصصي وبنا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 6

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 70
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 209
  • بازدید سال : 609
  • بازدید کلی : 5526
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی