loading...

وب روز

آموزش طراحي سايت و سئو

بازدید : 42
11 زمان : 1399:2

رپورتاژ چيست و چه تاثيري بر سئو دارد؟

يكي از روش‌هايي كه سال‌هاي متمادي به عنوان تبليغ غير مستقيم استفاده مي‌شد، انتشار ريپورتاژ يا Advertorial بود. گزارش يا داستاني كه در روزنامه و نشريات با ظاهر بي‌طرفانه چاپ مي‌شد و ذهن خوانندگان را به سمت خاصي جهت مي‌داد. حالا با ظهور اينترنت امكانات تبليغاتي بي‌شماري در اختيار افراد قرار دارد. در اين مقاله بررسي مي‌كنيم كه رپورتاژ چيست و از تاثير رپورتاژ بر سئو و رتبه وب سايت آگاه مي‌شويم.

رپورتاژ چيست و چه تاثيري بر سئو دارد؟

يكي از روش‌هايي كه سال‌هاي متمادي به عنوان تبليغ غير مستقيم استفاده مي‌شد، انتشار ريپورتاژ يا Advertorial بود. گزارش يا داستاني كه در روزنامه و نشريات با ظاهر بي‌طرفانه چاپ مي‌شد و ذهن خوانندگان را به سمت خاصي جهت مي‌داد. حالا با ظهور اينترنت امكانات تبليغاتي بي‌شماري در اختيار افراد قرار دارد. در اين مقاله بررسي مي‌كنيم كه رپورتاژ چيست و از تاثير رپورتاژ بر سئو و رتبه وب سايت آگاه مي‌شويم.

تبليغات غير مستقيم و پنهان

ما هر روز در معرض تبليغات قرار داريم. وقتي در خانه فوتبال تماشا مي‌كنيم، وقتي در ايستگاه منتظر رسيدن اتوبوس هستيم، وقتي پيام‌هاي تلفن همراه‌مان را چك مي‌كنيم و … . اين تبليغ‌ها آن قدر زياد شده‌اند كه ديگر ذهن‌مان را درگير نمي‌كنند.

چند نفر از شما مثل من موقع شروع شدن تبليغ صداي تلويزيون را قطع مي‌كنيد!؟ آخرين باري كه يك تراكت در خيابان گرفتيد و بلافاصله داخل سطل زباله نيانداختيد كي بود!؟ صاحبان كسب‌وكارها هميشه در تلاش هستند كه توجه ما را به اين تبليغ‌ها جذب كنند. گاهي از سلبريتي‌ها كمك مي‌گيرند و گاهي از ويژگي ايهام در زبان فارسي!!

اما كار به اين جا ختم نمي‌شود. اعتماد آدم‌ها به محتواي تبليغ‌ها كم است. كدام بقالي مي‌گويد ماست من ترش است!؟ همه مي‌دانيم وقتي كسي چيزي را تبليغ مي‌كند فقط از خوبي‌هايش حرف مي‌زند. براي رفع اين مشكل، كارشناس‌ها به تبليغ غير مستقيم رو آورده‌اند. كاري كه البته از مدت‌ها پيش انجام مي‌شد. حتي فيلم‌هايي كه مي‌بينيم گاهي تبليغ غير مستقيم هستند. تبليغ ايدئولوژي در قالب داستان و تصوير و متاسفانه اين نوع تبليغ از همه تاثيرگذارتر است. منصفانه نيست اما واقعيت دارد.

در دنياي ديجيتال نيز همين وضعيت ديده مي‌شود. بنرهاي تبليغاتي درون سايت‌ها نمونه‌اي از تبليغات مستقيم هستند و رپورتاژها تبليغ غير مستقيم محسوب مي‌شوند. اما اساسا رپورتاژ چيست ؟

رپورتاژ چيست؟

رپورتاژ چيست؟

رپورتاژ آگهي يا رپورتاژ خبري نوعي تبليغ در قالب گزارش است. به اين معني كه شما با رعايت ويژگي‌هاي گزارش، متني را تهيه مي‌كنيد و در آن موضوع مورد نظرتان را به صورت نامحسوس مي‌گنجانيد. اين متن در وب سايت‌هاي مهم و معتبر منتشر مي‌شود. مخاطبان نمي‌دانند كه اين متن، آگهي است و فكر مي‌كنند با يك گزارش بي‌طرفانه مواجه هستند.

به عنوان مثال من پروژه‌اي داشتم كه در آن بايد براي يك اسپا رپورتاژ مي‌نوشتم. محصول نهايي گزارشي از فضاهاي تفريحي تهران شد! جاهايي كه در روزهاي تعطيل مي‌توانيد برويد و كمي آرامش پيدا كنيد. از توچال و روستاي ورديج گرفته تا اسپا! تنها محدوديت اين بود كه نبايد رقبا را معرفي مي‌‌كردم! تا وقتي اسمي از اسپاهاي ديگر تهران نمي‌‌بردم آزاد بودم هر مركز تفريحي را كه دوست دارم معرفي كنم!

تاثير تبليغات غير مستقيم به حدي است كه در بعضي جاهاي دنيا ممنوع شده است. در واقع قانون نشريات و خبرگذاري‌ها را وادار مي‌كند به مخاطب اطلاع دهند كه با يك متن تبليغاتي مواجه است.

البته ويژگي نامحسوس بودن رپورتاژ اين روزها كمرنگ‌تر شده است. مردم فهميده‌اند كه خبرگزاري‌ها براي چاپ بعضي گزارش‌ها پول دريافت مي‌كنند و هيچوقت بدون پول اسم و لينك يك برند را داخل مقاله‌ها وارد نمي‌كنند. حالا از رپورتاژ بيشتر براي افزايش آگاهي از برند و البته بك لينك گرفتن استفاده مي‌شود. بله، دوباره به بك لينك و مبحث شيرين سئو رسيديم!

تاثير رپورتاژ بر سئو

تاثير رپورتاژ بر سئو

همان طور كه قبلا گفتيم، بك لينك‌ها تاثير بسياري بر سئو و رتبه سايت دارند. در رپورتاژها معمولا مي‌توان سه تا پنج لينك را گنجاند. با در نظر گرفتن اين كه معمولا رپورتاژ به صورت يك پكيج ارائه مي‌شود، چند بك لينك دريافت خواهيد كرد و اين بك لينك‌ها با ارزش هستند چون:

  • بك لينك‌هايي كه توسط رپورتاژ مي‌گيريد، از وب سايت‌هاي معتبر با دامين آتوريتي بالا هستند و به همين دليل ارزشمند محسوب مي‌شوند.
  • اين بك لينك ها هميشگي هستند و معمولا در آرشيو آن سايت باقي مي‌مانند.
  • بك لينك‌هاي رپورتاژها فالو هستند و تاثير بالايي بر رتبه‌بندي دارند.
  • وب سايت خبرگزاري‌ها ترافيك بالايي دارد و ممكن است بازديدهاي زيادي از طريق اين بك لينك‌ها به دست آوريد.

براي كسب بيشترين تاثير، رپورتاژ بايد به خوبي و به دقت نوشته شود. در مقاله‌‌هاي بعدي روش‌‌هاي نگارش رپورتاژ را بررسي خواهيم كرد. فعلا در نظر داشته باشيد كه بهتر است اين كار را به افراد حرفه‌‌اي بسپاريد. متن رپورتاژ با متن مقاله‌‌هاي معمولي كه در بلاگ‌‌تان قرار مي‌‌دهيد متفاوت است. تيتر و ميان تيتر جذاب، هماهنگي با سبك نگارش خبرگزاري، رعايت اصول كپي رايتينگ و … در نگارش رپورتاژ اهميت بسياري دارد.

مهمترين نكات در مورد رپورتاژ چيست ؟

مسائلي را كه در اين جا مطرح مي‌كنم احتمالا در مقالات ديگر نمي‌بينيد. اين نكات در حقيقت تجربياتي هستند كه تيم ما در طول سال‌هاي كاري كسب كرده است.

اولين مسئله اين كه بهتر است ابتدا با وب سايت‌هاي خيلي بزرگ و معتبر شروع نكنيد. مثلا اول كار به سراغ فارس نيوز نرويد! كمپين‌تان را از وب سايت‌هاي كوچكتر شروع كنيد و به تدريج به سايت‌هاي خيلي بزرگ و معتبر هم سفارش دهيد. اين روند طبيعي‌تر به نظر مي‌آيد. چطور ممكن است سايتي كه من تازه راه‌اندازي كرده‌ام و هنوز بك لينك زيادي هم ندارد، ناگهان از بزرگ‌ترين خبرگزاري‌ها لينك بگيرد!؟

وب سايت و متن ريپورتاژ بهتر است ارتباط موضوعي با هم داشته باشند منظور از ارتباط موضوعي رپورتاژ چيست ؟ فرض كنيد ما به عنوان شركت طراحي سايت وبنا بخواهيم يك رپورتاژ در اقتصاد آنلاين منتشر كنيم. در اين حالت، بهتر است متن مورد نظر گزارشي در مورد تعرفه‌هاي قيمت طراحي سايت باشد.

در مورد انتخاب صفحاتي كه به آن‌ها لينك مي‌دهيد و انكر تكست‌ها دقت كنيد. در يك مقاله ديگر مفصل به اين موضوع مي‌پردازم ولي فعلا در نظر داشته باشيد كه بهتر است انكر تكست‌هاي متنوع انتخاب كنيد. همچنين توجه كنيد لازم نيست حتما به يك صفحه از سايت‌تان لينك بدهيد. كل سايت را تقويت كنيد، صفحه مورد نظر هم خود به خود تقويت خواهد شد.

آخرين و شايد مهمترين نكته اين است كه توقعات عجيب و غريب نداشته باشيد! استراتژي لينك‌سازي موفق بسيار فراتر از بك لينك‌هاي ريپورتاژ است. اگر سايت‌تان الان در صفحه چهار نتايج است، با راه انداختن كمپين رپورتاژ لينك يك نخواهد شد! پس تاثير رپورتاژ چيست؟ مثلا اگر در صفحه يك باشيد، جايگاه‌تان كمي محكم‌تر مي‌شود و شايد يكي دو رتبه هم بالا برويد. در كل مسئله اين است كه هيچ روشي به تنهايي كافي نيست و بايد همه چيز را با هم داشته باشيد: از برندسازي گرفته تا سيگنال‌هاي اجتماعي و استراتژي لينك‌سازي و … .

نظر گوگل در مورد بك لينك‌هاي رپورتاژ چيست ؟

نظر گوگل در مورد بك لينك‌هاي رپورتاژ چيست ؟

قبلا بارها گفته‌ايم كه گوگل با لينك‌هاي خريداري شده مشكل دارد. اگر گوگل بتواند تشخيص بدهد كه بك لينك‌هاي يك سايت خريداري شده‌اند، قطعا آن سايت را جريمه مي‌كند. اما نظرش در مورد لينك‌هاي رپورتاژ چيست ؟

گوگل هميشه طرف كاربران را مي‌گيرد بنابراين نظر چندان مثبتي به رپورتاژ ندارد. گوگل نگران اين است كه مخاطب متوجه نشود با يك متن تبليغاتي رو به رو است. اين مسئله ممكن است موجب گمراهي كاربران شود و آن‌ها را به سمت كسب‌وكارهاي نامعتبر بفرستد.

نمونه‌هايي از جريمه كسب‌وكارهايي كه از رپورتاژ استفاده كرده بودند وجود دارد. مثلا وب سايت Interflora كه با رپورتاژ كمپين به رتبه بالا رسيده بود و پس از مدتي جريمه شد.

گوگل تاكيد دارد كه اگر سفارش رپورتاژ مي‌دهيد لينك‌هاي آن را نوفالو كنيد و در ضمن به مخاطب اطلاع دهيد كه اين متن تبليغاتي است. اما همان طور كه مي‌دانيد هيچ كس اين كار را نمي‌كند! دليل هم اين است كه گوگل هنوز نمي‌تواند تفاوت ميان رپورتاژ و گزارش‌هاي ديگر را تشخيص دهد. البته اگر موارد زير را رعايت كنيد:

  • شروع طوفاني نداشته باشيد! نتيجه كمپين ناگهاني رپورتاژ چيست ؟ وقتي وب سايتي ناگهان چندين بك لينك از وب سايت‌هاي معتبر بگيرد، طبيعتا گوگل مشكوك مي‌شود. بهتر است هر دو يا سه ماه يك بار يك رپورتاژ منتشر كنيد.
  • بهتر است از كيوردهاي exact match استفاده نكنيد.
  • بيشتر از پنج لينك در رپورتاژ نگنجانيد.

در اين مقاله متوجه شديم رپورتاژ چيست و از تاثير رپورتاژ بر سئو آگاه شديم. در نهايت باز هم به همان جمله هميشگي من مي‌رسيم: تعادل را رعايت كنيد. اگر تمامي كارهاي لازم را انجام داده باشيد، رپورتاژ نه تنها باعث جريمه نمي‌شود بلكه به بهبود رتبه سايت منجر مي‌شود. پس اگر مشكلي با پرداخت هزينه‌هايش نداريد، از رپورتاژ غافل نشويد!

منبع:

گروه تخصصي وبنا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 6

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 70
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 16
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 681
  • بازدید کلی : 5598
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی