loading...

وب روز

آموزش طراحي سايت و سئو

بازدید : 26
11 زمان : 1399:2

سئو چيست ؟ انواع و روش هاي سئو

بياييد فرض كنيم يك سايت عالي براي كسب‌وكارتان طراحي و راه‌اندازي كرده‌ايد. حالا از چه طريقي بايد اين سايت را به مخاطبان نشان دهيد؟ سايتي كه كسي آن را نبيند به چه درد مي‌خورد!؟ اينجاست كه سئو وارد مي‌شود! حتما عبارت سئو سايت را تا به حال زياد شنيده‌ايد. كارشناسان اين كلمه را به همراه يك سري تكنيك و توضيح گيج‌كننده به كار مي‌برند. اما اگر مي‌خواهيد ساده و روشن سر در بياوريد كه سئو چيست يا قصد داريد با انواع روش هاي سئو آشنا شويد، وبنا همراه باشيد.

سئو چيست ؟ انواع و روش هاي سئو

بياييد فرض كنيم يك سايت عالي براي كسب‌وكارتان طراحي و راه‌اندازي كرده‌ايد. حالا از چه طريقي بايد اين سايت را به مخاطبان نشان دهيد؟ سايتي كه كسي آن را نبيند به چه درد مي‌خورد!؟ اينجاست كه سئو وارد مي‌شود! حتما عبارت سئو سايت را تا به حال زياد شنيده‌ايد. كارشناسان اين كلمه را به همراه يك سري تكنيك و توضيح گيج‌كننده به كار مي‌برند. اما اگر مي‌خواهيد ساده و روشن سر در بياوريد كه سئو چيست يا قصد داريد با انواع روش هاي سئو آشنا شويد، وبنا همراه باشيد.

سئو چيست ؟

كلمه سئو مخفف Search Engine Optimization است. يعني بهينه‌سازي براي موتورهاي جست‌وجو. در نهايت مي‌توانيم سئو را اين گونه تعريف كنيم:

سئو به مجموعهاي از دستورالعملها و تكنيكها گفته ميشود كه با استفاده از آنها ميتوانيد رتبه سايت خود را در موتورهاي جستوجو (مثل گوگل) بالاتر ببريد.

معروف است كه قاتل‌ها مي‌توانند جسد مقتول را در صفحه دوم سرچ گوگل مخفي كنند چون هيچكس هيچوقت به آن جا سر نمي‌زند!

اگر به روند سرچ كردن خودتان هم دقت كنيد اين مسئله را مي‌بينيد. معمولا وقتي جايي دچار مشكلي مي‌شويد يا سوالي براي‌تان پيش مي‌آيد در اولين قدم موبايل را برمي‌داريد و سوال را در گوگل تايپ مي‌كنيد. بعد هم وارد يكي از چند لينك اول مي‌شويد و تمام! اين طور نيست؟

به همين دليل همه صاحبان سايت‌ها و كسب‌وكارها مي‌خواهند از هر راهي كه شده سايت‌شان را به رتبه‌هاي بالا برسانند. خبر خوب اين كه خود موتورهاي جست‌وجو راهكارهايي را براي رسيدن به رتبه‌هاي بالا پيشنهاد مي‌دهند. البته بعضي از تكنيك‌ها را هم كارشناسان بعد از آزمون و خطاهاي بسيار شناسايي كرده‌اند.

سئو چه اهميتي دارد؟

سئو چه اهميتي دارد؟

اگر دلايل بالا براي‌تان كافي نبود اين نكته را در نظر بگيريد:

طبق آمار گوگل، روزانه در حدود 3.5 ميليارد نفر از گوگل استفاده مي‌كنند. در واقع بيشتر آدم‌هاي روي كره زمين، اگر بخواهند چيزي بخرند يا سوالي بپرسند اول به گوگل مراجعه مي‌كنند!

در چنين شرايطي، مثلا اگر يك فروشگاه آنلاين تجهيزات كامپيوتر داشته باشيد، حتما مي‌خواهيد در معرض ديد اين ميليون‌ها بازديدكننده قرار بگيريد. مي‌دانيد روزانه چند نفر كلمه ماوس را سرچ مي‌كنند؟ همه اين‌ها مشتريان بالقوه‌اي هستند كه ممكن است پس از بازديد خريد خود را از سايت شما انجام دهند. اين يعني كليك‌هاي كاربران بسيار ارزشمند است و اگر بتوانيد سايت خود را در رتبه‌هاي بالاتر نگه داريد كليك‌هاي بيشتري به دست مي‌آوريد. به همين سادگي!

انواع روش‌ هاي سئو چيست ؟

براي اين كه كاملا درك كنيد سئو چيست بايد ابتدا روش‌‌هاي آن را بشناسيد. سئو را مي‌توان با روش‌هاي مختلفي انجام داد: كلاه سفيد، كلاه سياه و كلاه خاكستري. گول اين اسامي بامزه را نخوريد. هر كدام پيچيدگي‌هاي عجيب و غريبي دارند!

سئو كلاه سفيد چيست؟

سئو كلاه سفيد

شنيده‌ايد كه بار كج به منزل نمي‌رسد؟ كل حرف سئوي كلاه سفيد همين است.

سئو كلاه سفيد يا سئوي اخلاقي به مجموعه روشها و تكنيكهايي گفته ميشود كه خود موتورهاي جستوجو براي بالا بردن رتبه سايتها معرفي كردهاند. اين روشها رتبه سايت را به صورت طبيعي و قانوني بالا ميبرند.

بهترين مورد از انواع روش هاي سئو همين كلاه سفيد است. البته سخت‌ترين و طولاني‌ترين روش هم هست. براي داشتن سئوي كلاه سفيد بايد صبور باشيد، مدام بر وب سايت‌تان نظارت كنيد و تكنيك‌ها را به درستي به كار بگيريد. در عوض پيش گوگل آبرو و اعتبار به دست مي‌آوريد و جايگاه‌تان تثبيت مي‌شود.

سئو كلاه سياه چيست؟

سئو كلاه سياه يعني دور زدن قانون و فريب دادن گوگل.

كساني كه مي‌خواهند فورا به رتبه‌هاي بالا برسند يك سري روش‌هاي تقلب و راه‌هاي ميان‌بر پيدا كرده‌اند تا گوگل را گول بزنند. مبارزه سختي بين سئوكاران كلاه سياه و و گوگل جريان دارد. هر روش تقلبي كه پيدا مي‌كنند، گوگل راه تشخيص آن را پيدا مي‌كند. اين فرايند باعث شده كه گوگل هر روز هوشمندتر بشود.

با استفاده از اين مورد از انواع روش هاي سئو ممكن است بتوانيد چند روزي در رتبه‌هاي اول باشيد اما مطمئنا گير مي‌افتيد و سقوط مي‌كنيد. ضمن اين كه عزت و اعتبار خود را هم پيش گوگل از دست مي‌دهيد. خلاصه اين كارها آخر و عاقبت ندارد!

سئو كلاه خاكستري چيست؟

اين مورد از فهرست انواع روش هاي سئو نيز ادامه مبارزه سئوكاران با گوگل است.

سئو كلاه خاكستري يعني ما گوگل را دور ميزنيم اما يك جوري كه نفهمد و با ريسك كمتر!

به صورت خلاصه كلاه خاكستري‌ها خوبند تا زماني كه لو نرفته باشند!

حواس‌تان باشد كه اين كار را فقط سئوكاران خيلي حرفه‌اي مي‌توانند انجام بدهند و ديگران نبايد به سمتش بروند. چون سايت‌شان را در معرض خطر قرار مي‌دهد.

انواع تكنيك‌هاي سئو چيست ؟

مي‌‌دانيد بهترين تكنيك‌‌هاي سئو چيست و به چه گروه‌‌هايي تقسيم مي‌‌شود؟

سئو دو دسته كلي دارد: آن پيج و آف پيج، بهينه‌سازي داخلي و بهينه‌سازي خارجي و هر كدام از اين دسته‌ها را بايد با روش‌هاي خاصي انجام داد.

سئو داخلي سايت چيست؟

سئو داخلي سايت چيست؟

به بهينهسازي صفحات داخلي سايت، سئوي داخلي يا آن پيج ميگويند. اين كار كمك مي‌كند موتورهاي جست‌وجو صفحات داخلي سايت شما را بشناسند و درجه مفيد بودن آن براي كاربران را درك كنند. براي انجام سئوي داخلي سايت بايد جزئيات فراواني را رعايت كنيد:

بهينه‌سازي آدرس (url) صفحات سايت

گوگل به آدرس تمامي صفحات سايت توجه مي‌كند. هر چه اين آدرس‌ها كوتاه‌تر، خواناتر و مرتبط‌تر باشند، بهتر است.

تحقيق كلمات كليدي keyword research

منظور از تحقيق كلمات كليدي اين است كه بررسي كنيد مخاطبان نيازهاي خود را با چه كلماتي در اينترنت جست‌وجو مي‌كنند. با اين تحقيقات مي‌توانيد محتواي سايت را بر اساس نيازهاي مخاطبان توليد كنيد. براي يافتن اين كلمات ابزارهاي مختلفي وجود دارد كه در يك مقاله ديگر مفصل به آن‌ها مي‌پردازيم.

بهينه‌سازي عنوان سئو meta title

عنوان سئو همان تيتري است كه در در صفحه گوگل نمايش داده مي‌شود. يك عنوان جذاب انتخاب كنيد كه كلمه كليدي اصلي در آن به كار رفته باشد. اين عنوان را كمتر از 55 كلمه انتخاب كنيد و با تگ H1 قرار دهيد.

بهينه‌سازي ساختار متن

اين كار را با استفاده از سرنويس‌هاي H1، H2، H3 و … انجام مي‌دهيد. عنوان با سرنويس H1، تيترهاي اصلي با H2 و زيرشاخه‌هاي آن‌ها با H3 و … مشخص مي‌شود. اين كار هم به گوگل كمك مي‌كند ساختار متن‌تان را بهتر تشخيص بدهد و هم كاربران نظم بهتري در نوشته مي‌بينند.

بهينه‌سازي انكرتكست‌ها

منظور از انكرتكست لينك‌هايي است كه داخل متن قرار مي‌دهيد. اين لينك‌ها بايد مرتبط به موضوع باشند و كلمه كليدي در آن‌ها به كار رفته باشد.

بهينه‌سازي توضيحات متا meta description

توضيحات متا همان متني است كه در صفحات جست‌وجوي گوگل نمايش داده مي‌شود. در گذشته تعداد كلمات اين متن حدود 155 كلمه بود اما حالا اين تعدا كمتر شده است. در توضيحات متا بايد با استفاده از كلمات كليدي ساده و روان محتواي صفحه را به مخاطبان معرفي كنيد.

بهينه‌سازي چگالي كلمات كليدي

نيازي نيست متن را پر از كلمات كليدي كنيد. كلمات را در متن به گونه‌اي توزيع كنيد كه مخاطب و گوگل هر دو منظورتان را متوجه شوند. متني كه پر از كلمات كليدي و جملات نامفهوم باشد محتواي مفيد براي كاربر شناخته نمي‌شود.

لينك‌سازي داخل سايت

لينك‌سازي يا لينك بيلدينگ موضوع حساسي است. بخشي از آن مربوط به لينك دادن به محصولات و صفحات داخلي سايت مي‌شود و بخش ديگري نيز مربوط به لينك دادن به وب سايت‌هاي ديگر كه مرتبط با موضوع هستند مي‌شود.

در مورد اين بخش دوم نگراني‌هايي وجود دارد. ممكن است نگران بشويد كه براي سايت رقيب تبليغ مي‌كنيد. اما بايد توجه داشته باشيد كه در عين حال محتواي صفحه خودتان را به آن سايت خوب ديگر مرتبط كرده‌ايد و شايد حتي گوگل متوجه شود كه سايت شما محتواي غني‌تري دارد.

كدهاي نشانه‌گذاري اسكيما

با استفاده از اين كدها به گوگل مي‌فهمانيد كه اين بخش از وب سايت‌تان درباره چه موضوعي صحبت مي‌كند. فهرست اين كدها در سايت schema.org مي‌توانيد ببينيد.

بهينه‌سازي عكس‌ها و تصاوير

ممكن است بپرسيد تاثير عكس و تصوير بر سئو چيست ؟ مسئله اين است كه حجم تصاوير سايت روي سرعت بارگذاري تاثير مي‌گذارد و سرعت بارگذاري روي سئو! هيچ مخاطبي حوصله سايت‌هايي را كه كند باز مي‌شوند ندارد. ابزارها و سايت‌هاي مختلفي وجود دارند كه كمك مي‌كنند حجم عكس‌ها را بدون افت كيفيت كاهش دهيد.

نكته مهم ديگر انتخاب عنوان مناسب و تگ alt براي عكس‌ها است كه به گوگل كمك مي‌كند موضوع عكس و ارتباط آن با متن را متوجه شود.

ريسپانسيو يا واكنش‌گرا بودن سايت

منظور از سايت ريسپانسيو، وب سايتي است كه خود را با همه دستگاه‌ها از قبيل موبايل، تبلت، لپ تاپ و … سازگار مي‌كند. در اين حالت كاربران با هر دستگاهي كه وارد سايت بشوند مي‌توانند به خوبي تصاوير و نوشته‌ها را ببينند.

سئوي خارجي سايت

سئو آف پيج

منظور از سئوي خارجي يا آف پيج كارهايي است كه خارج از صفحات سايت انجام ميدهيم تا رتبه بهتري در گوگل به دست بياوريم.

لينك‌سازي خارجي

منظور از لينك‌سازي خارجي همان بك لينك گرفتن است. مي‌توانيد با توليد محتواي غني كاري كنيد كه سايت‌هاي ديگر از مطالب سايت‌تان استفاده كنند و به عنوان منبع به آن لينك بدهند يا اين كه با خريد لينك اسپم رتبه سايت‌تان را بالا ببريد! اين مورد دوم از تكنيك‌هاي كلاه سياه است كه گفتيم آخر و عاقبت خوبي ندارد! گوگل هر روز باهوش‌تر مي‌شود و بيشتر متوجه لينك‌ها اسپم مي‌شود.

فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي

تاثير حضور در شبكه هاي اجتماعي بر سئو چيست ؟ حضور در شبكه‌هاي اجتماعي دو مزيت بزرگ براي‌تان دارد. اول اين كه با انتشار مطالب در اين شبكه‌ها به سايت خود لينك مي‌دهيد. نكته مهم ديگر اين است كه با فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي ارتباط نزديك‌تري با مخاطبان برقرار مي‌كنيد، آن‌ها محتواي صفحات شما را مي‌خوانند، درباره آن‌ها صحبت مي‌كنند و آن‌ها را به اشتراك مي‌گذارند. با اين كار در واقع برندسازي كرده‌ايد.

چگونه اعتماد گوگل را جلب كنيم؟

گوگل از سه طريق به سايت شما اعتماد مي‌كند:

  • اعتبار سايت: سايتي كه محتواي خوب و مفيد توليد مي‌كند، مرتب به روز رساني مي‌شود و لينك‌هاي مختلفي دريافت مي‌كند، در نظر گوگل معتبر مي‌شود.
  • تاريخچه يا عمر سايت: به هر حال احترام بزرگترها واجب است، حتي گوگل هم اين را مي‌داند! سايتي كه مدت زيادي از زمان فعاليتش مي‌گذرد و اعتبار بيشتري از سايت‌هاي جوان دارد.
  • گواهي SSL: اين گواهي را بايد از شركت ارائه‌دهنده هاست دريافت كنيد. توضيحات مفصلي دارد كه بعدا به آن مي‌پردازيم فعلا در همين حد بدانيد كه داشتن اين گواهي نشان‌دهنده اين است كه اطلاعات كاربران در سايت شما امن خواهد بود.

خب اميدوارم با اين توضيحات كاملا متوجه شده باشيد كه سئو چيست و انواع روش هاي سئو را شناخته باشيد. با تمرين و تكرار مي‌توانيد كاملا بر اصول سئو مسلط شويد. به خاطر داشته باشيد كه لازم است حتما خود را به روز نگه داريد و جديدترين تكنيك‌هاي سئو را در سايت خود به كار بگيريد.

منبع:

Webnagroup.ir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 6

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 70
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 16
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 219
  • بازدید سال : 619
  • بازدید کلی : 5536
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی