loading...

وب روز

آموزش طراحي سايت و سئو

بازدید : 46
11 زمان : 1399:2

ارتباط سئو و برندسازي

دقت كرده‌ايد اين روزها همه چيز به همه چيز ربط دارد!؟ خود من چند وقتي است در مورد ارتباط سئو با موضوعات بسياري مقاله نوشته‌ام! جذاب‌ترين اين ارتباط‌ها به نظرم ارتباط سئو و برندسازي است. ارتباط سئو و برندينگ يك رابطه دو سويه و قدرتمند است كه مي‌تواند به موفقيت يا شكست يك سازمان منتهي شود. در مورد مفهوم سئو و بهينهسازي براي موتورهاي جست‌وجو قبلا مفصل صحبت كرده‌ايم. حال بايد ببينيم معناي برند و برندسازي چيست و سپس تاثير سئو بر برندسازي و تاثير برندسازي بر سئو را بررسي كنيم.

ارتباط سئو و برندسازي

دقت كرده‌ايد اين روزها همه چيز به همه چيز ربط دارد!؟ خود من چند وقتي است در مورد ارتباط سئو با موضوعات بسياري مقاله نوشته‌ام! جذاب‌ترين اين ارتباط‌ها به نظرم ارتباط سئو و برندسازي است. ارتباط سئو و برندينگ يك رابطه دو سويه و قدرتمند است كه مي‌تواند به موفقيت يا شكست يك سازمان منتهي شود. در مورد مفهوم سئو و بهينهسازي براي موتورهاي جست‌وجو قبلا مفصل صحبت كرده‌ايم. حال بايد ببينيم معناي برند و برندسازي چيست و سپس تاثير سئو بر برندسازي و تاثير برندسازي بر سئو را بررسي كنيم.

برندينگ يا برندسازي چيست؟

برند Brand به مارك و نشاني گفته مي‌شود كه يك سازمان را با آن مي‌شناسيم. منظور فقط نام و لوگو نيست، برند هويت يك مجموعه را نشان مي‌دهد.

با اين توصيف، برندسازي يعني هويت دادن به يك سازمان. يعني تصوير و حسي از سازمان در ذهن مخاطب ايجاد كردن. از زماني كه ايده اوليه يك شركت يا سازمان شكل مي‌گيرد و نامي براي آن انتخاب مي‌شود ما در حال ساخت يك برند هستيم، حتي اگر خودمان از اين فرايند آگاه نباشيم.

برندسازي چيست

در حقيقت چه بخواهيم و چه نخواهيم برند ما ساخته مي‌شود. به هر حال مخاطبان تصويري از ما در ذهن دارند و ما را به چيزي مي‌شناسند. اين مسئله در مورد پرسونال برند يا برند شخصي هم صدق مي‌كند. اگر برندتان را خودتان نسازيد ديگران آن را برايتان ميسازند. مثلا من برنامه‌اي براي اين كه يك آدم خوش‌خواب فراموشكار شناخته شوم نداشتم! با اين حال، اطرافيانم اين ويژگي‌ها را مكرر در من ديده‌اند و حالا به بخشي از برند شخصي‌ام تبديل شده است!

دانش برندينگ با اين هدف ايجاد شد كه اين فرايند را آگاهانه كند. با استفاده از اصول و قواعد اين دانش، مي‌توانيم برند را خودمان با ويژگي‌هايي كه مي‌خواهيم خلق كنيم و اين برند را به تعداد بيشتري از مردم بشناسانيم. هر چند كار به اين راحتي‌ها كه گفتم نيست!

برندسازي چگونه انجام مي‌شود؟

نظرات مختلفي در مورد برندسازي وجود دارد و مراحل متعددي براي آن ذكر مي‌شود. يكي از مشهورترين طبقه‌بندي‌ها را جيم سيگنورلي ارائه داده است و در آن پنج مرحله براي برندسازي در نظر گرفته مي‌شود:

  • آگاهي بخشي: كاري كنيد كه مردم از وجودتان مطلع شوند.
  • درك كردن: كاري كنيد كه مردم هويت برند شما را درك كنند.
  • اعتماد سازي: كاري كنيد كه مردم به شما اعتماد كنند.
  • وابسته كردن: كاري كنيد كه مردم به سازمان، خدمات و محصولات شما وابسته شوند.
  • ارتباط مداوم با مشتري: ارتباط‌تان را با مشتريان حفظ كنيد.

روش‌هاي مختلفي براي انجام اين كارها وجود دارد اما من قصد ندارم به تكنيك‌هاي برندسازي بپردازم. بلكه مي‌خواهم ارتباط سئو و برندسازي را بررسي كنم.

ارتباط برندسازي و سئو چيست؟

رسيديم به بخش هيجان‌انگيز ماجرا! حالا بايد ارتباط سئو و برندينگ را تحليل كنيم. بايد بگويم كه اين دو ارتباط زيبايي دارند و به ويژه در مورد كسب‌وكارهاي آنلاين، هيچ وقت نمي‌توان از هم جدايشان كرد.

تاثير سئو بر برندسازي

در مرحله اول تاثير سئو بر برندسازي را بررسي مي‌كنيم. همان طور كه اشاره كردم، پس از اين كه هويت و شخصيت برندتان براي خودتان مشخص و روشن شد، بايد مردم را از وجود آن آگاه كنيد. يكي از بهترين راه‌ها براي اين كار، استفاده از خدمات سئو يا بهينه‌سازي وب سايت و البته شبكه‌هاي اجتماعي است.

ارتباط برندسازي و سئو

فرض كنيد به تازگي يك فروشگاه آنلاين لوازم بهداشتي و آرايشي راه‌اندازي كرده‌ايد. هويت و شخصيت برند را انتخاب كرده‌ايد و آن را در نام برند، لوگو، انتخاب رنگ‌ها، طراحي سايت و … به جريان انداخته‌ايد. حالا بايد مردم را از وجود برندتان آگاه كنيد. تبليغ و آگهي بخشي از ماجرا است. بنرهاي تبليغاتي در سايت‌هاي مختلف، پيشنهادهاي ويژه و تخفيف‌ها، مردم را با فروشگاه آشنا مي‌كنند اما هنوز كار مهمتري هست كه بايد انجام دهيد.

مردم چرا به فروشگاه‌هاي آرايشي و بهداشتي سر مي‌زنند؟ به دليل يك نياز. مثلا من سي سالگي را رد كرده‌ام و حالا دلهره چروك‌هاي دور چشم به جانم افتاده! مثل همه شما من هم قبل از هر كاري به گوگل دانا مراجعه مي‌كنم و عبارت‌هايي مثل اين‌ها را جست‌وجو مي‌كنم:

پيشگيري از چروك دور چشم

روش‌هاي پيشگيري از چروك دور چشم

بهترين روش‌ها براي پيشگيري از چروك دور چشم

و …

اگر سايت فروشگاه شما روي سئوي اين عبارت‌ها كار كرده باشد و به رتبه‌هاي بالا در صفحه نتايج رسيده باشد، من آن را مي‌بينم و از وجود برندتان آگاه مي‌شوم. اين مهمترين تاثير سئو بر برندسازي است. اين جا هنوز بحث فروش مطرح نيست. فقط من متوجه شده‌ام كه فروشگاه جديدي وجود دارد.

حالا احتمال دارد روي لينك وب سايت شما كليك كنم و مقاله‌اي كه ارائه كرده‌ايد و مشخصات محصولي كه معرفي مي‌كنيد را بخوانم. طراحي UI و UX وب سايت، نوع و لحن محتوا، رنگ‌آميزي، عكس‌ها و كلا هر چيز ديگري كه در وب سايت‌تان مي‌بينم تصويري از برند شما را در ذهنم منعكس مي‌كند.

اما نگراني من سي و چند ساله كه فقط چروك دور چشم نيست! حالا ديگر بايد به كرم شب هم فكر كنم! باز هم به گوگل عزيز مراجعه مي‌كنم و باز هم با وب سايت فروشگاه شما مواجه مي‌شوم كه مقاله‌اي در مورد لزوم و اهميت استفاده از كرم شب منتشر كرده است.

متوجه منظورم شديد؟ تاثير سئو بر برندسازي اين است كه هر چه روي كلمات كليدي بيشتري كار كنيد و سئو سايت‌تان را بيشتر تقويت كنيد، بيشتر در معرض ديد مخاطبان هدف قرار مي‌گيريد. هر چه بيشتر در معرض ديد باشيد، افراد بيشتري به سايت شما سر مي‌زنند. هر چه بازديدكننده‌هاي بيشتري داشته باشيد، افراد بيشتري از وجود برندتان آگاه مي‌شوند و مسئله به اين جا ختم نمي‌شود.

با استفاده از اصول بازاريابي محتوا و سئو، كاربران را دوباره و دوباره به وب سايت خود هدايت مي‌كنيد و پس از هر بازديد، تعامل يا خريد، جايگاه برند شما در ذهن‌شان بيشتر تثبيت مي‌شود.

همين فرايند در مورد بهينه‌سازي شبكه‌هاي اجتماعي هم صدق مي‌كند. حضور پررنگ و موثر در اين شبكه‌ها، مردم را از وجود يك برند جديد آگاه مي‌كند و تعامل‌ها و پرسش و پاسخ‌ها، جايگاه برند را بيشتر تثبيت مي‌كنند.

سئو به كلمات كليدي محدود نمي‌شود. شما مي‌توانيد روي بهينه‌سازي تصاوير و سئو محلي نيز كار كنيد و برندتان را بيشتر در معرض ديد مردم قرار دهيد.

ارتباط سئو و برندسازي

همه مي‌دانيم كه از نظر گوگل هميشه حق با كاربران است! اگر بتوانيد كاربران را راضي نگه داريد، قطعا رضايت گوگل را هم كسب مي‌كنيد. بايد به گوگل ثابت كنيد معتبر هستيد. اين همه لينك‌سازي سياه و سفيد و خاكستري كه ما انجام مي‌دهيم به خاطر همين است! كه به گوگل نشان دهيم معتبريم، ديگران ما را به عنوان مرجع در نظر مي‌گيرند و بك لينك‌هاي زيادي داريم.

استراتژي لينكسازي را بايد هميشه مد نظر داشته باشيم اما راه بهتر و البته سخت‌تري هم براي كسب اعتبار وجود دارد. اين جا مسئله تاثير برندسازي بر سئو مطرح مي‌شود. مثالي كه معمولا در اين مورد مي‌زنند ديجي كالا است.

گوگل چطور برندها را تشخيص مي‌دهد؟

برندها در فضاي وب سيگنال‌هايي مي‌فرستند و موتورهاي جست‌وجو آن‌ها را جمع‌آوري مي‌كنند. يكي از اين سيگنال‌ها تكرار نام يك برند است. منظورم نام برند بدون لينك است و اين گزاره، تبليغ و رپورتاژ را حذف مي‌كند. هر چه نام برند شما بيشتر در فضاي ديجيتال مطرح شود، بيشتر معتبر مي‌شويد.

ديجي كالا را در نظر بگيريد. چقدر آدم‌ها درباره آن حرف مي‌زنند؟ چقدر از جشنواره‌ها و پيشنهادهاي شگفت‌انگيزش صحبت مي‌كنند و تجربه‌هاي خريدشان را مطرح مي‌كنند؟ همين الان من در يك مقاله تخصصي درباره ارتباط سئو و برندسازي چندبار اسم ديجي كالا را بردم!؟ اين سيگنال به گوگل نشان مي‌دهد برند ديجي كالا براي مردم مهم است. اين يك تاثير برندسازي بر سئو است.

ارتباط سئو برندسازي

سيگنال ديگري كه باعث شناسايي برندها مي‌شود و ارتباط سئو و برندينگ را روشن‌تر مي‌كند، تعداد دفعاتي است كه كاربران نام آن‌ها جست‌وجو مي‌كنند. اين سيگنال به دو صورت در نظر گرفته مي‌شود: هم جست‌وجوي نام برند به تنهايي و هم جست‌وجوي نام برند به اضافه كلمه كليدي. يعني هم تعداد دفعاتي كه نام وبنا سرچ مي‌شود اهميت دارد و هم تعداد دفعاتي كه طراحي سايت وبنا سرچ مي‌شود.

آخرين سيگنال مهم در مورد ارتباط سئو و برندينگ ، ميزان ترافيك مستقيم يا Direct سايت است. ترافيك مستقيم يعني تعداد كاربراني كه آدرس سايت شما را در مرورگرشان وارد كرده‌اند و به سايت‌تان آمده‌اند. اين يعني سايت به اندازه‌اي براي‌شان مهم است كه آدرس آن را حفظ هستند يا ذخيره كرده‌اند.

گوگل مجموع اين عوامل را در نظر مي‌گيرد و به اين نتيجه مي‌رسد كه مثلا ديجي كالا يك برند است.

وقتي برند تثبيت شود كار سئو راحت‌تر خواهد بود. بيشتر مردم حتي اگر سايتي را در رتبه‌هاي بالاتر ببينند، ترجيح مي‌دهند به برندي كه مي‌شناسند مراجعه كنند. گوگل اين مسئله را تشخيص مي‌دهد و رتبه سايت شما را بالاتر مي‌برد. پس افزايش نرخ كليك يا CTR هم يك تاثير برندسازي بر سئو است.

نكته پاياني كه بايد به آن اشاره كنم اين است كه شباهت و ارتباط سئو و برندسازي بيشتر از اين حرف‌ها است. در برندسازي هم مثل سئو شما كنترل كامل را در اختيار نداريد. تمام تكنيك‌ها و ترفندها را به كار مي‌بريد اما در نهايت روي حس و تصوير ذهني مردم كنترل كامل نداريد.

همين طور كه مي‌بينيد از هر راهي كه مي‌رويم، باز هم مي‌رسيم به بحث تعادل و تنوع فاكتورها! هم در مبحث سئو و هم در بحث برندينگ بايد جامع و فراگير فكر كنيد، همه فاكتورها را در نظر بگيريد، بهترين تلاش‌تان را بكنيد و البته اميدوار باشيد!

منبع:

Webnagroup.ir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 6

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 70
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 70
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 672
  • بازدید کلی : 5589
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی