loading...

وب روز

آموزش طراحي سايت و سئو

بازدید : 79
11 زمان : 1399:2

بك لينك چيست

همان طور كه قبلا هم اشاره كرديم، يكي از مهمترين فاكتورها در بهينه‌سازي سايت لينك بيلدينگ است. كاري بسيار سخت و زمان‌بر كه اگر به درستي انجام شود، مي‌تواند رتبه سايت را تا حد زيادي ارتقا دهد. به همين دليل بخش مهمي از تلاش‌هاي سئوكارها به بك لينك گرفتن معطوف مي‌شود. در اين مقاله ابتدا بررسي مي‌كنم كه بك لينك چيست ، سپس انواع بك لينك ها را معرفي خواهم كرد و به معيارهاي تعيين ارزش بك لينك مي‌پردازم.

بك لينك چيست

همان طور كه قبلا هم اشاره كرديم، يكي از مهمترين فاكتورها در بهينه‌سازي سايت لينك بيلدينگ است. كاري بسيار سخت و زمان‌بر كه اگر به درستي انجام شود، مي‌تواند رتبه سايت را تا حد زيادي ارتقا دهد. به همين دليل بخش مهمي از تلاش‌هاي سئوكارها به بك لينك گرفتن معطوف مي‌شود. در اين مقاله ابتدا بررسي مي‌كنم كه بك لينك چيست ، سپس انواع بك لينك ها را معرفي خواهم كرد و به معيارهاي تعيين ارزش بك لينك مي‌پردازم.

بك لينك چيست ؟

به لينكي كه يك سايت از سايت‌هاي ديگر دريافت مي‌كند بك لينك مي‌گويند. بك لينك‌ها ارزش را در ميان سايت‌هاي مختلف به جريان مي‌اندازند. به همين دليل فاكتوري به نام ارزش بك لينك هم به وجود آمده است:

معيارهاي تعيين ارزش بك لينك چيست ؟

تصور كنيد من يك كافي شاپ دارم و براي آن سايتي طراحي كرده‌ام. حالا اگر كسي كه وب سايت كافه‌گردي دارد يا يك بلاگر قهوه و نوشيدني به سايت من لينك بدهند، بك لينك باارزشي دريافت كرده‌ام. اما اگر از سايتي لينك بگيرم كه مثلا در زمينه خريد و فروش ملك كار مي‌كند، ارزش كمتري به دست آورده‌ام.

پس يكي از مهمترين فاكتورها در مورد ارزش بك لينك، ارتباط موضوعي ميان دو سايت است.

حالا تصور كنيد يكي از سايت‌هاي مهم و معتبر گردشگري در مقاله‌اي درباره تهران‌گردي، كافي شاپ من را معرفي كرده و به آن لينك داده است. در اين صورت هم يك بك لينك باارزش دريافت كرده‌ام. اما اگر يك سايت ناشناخته بدون محتوا لينك سايت كافي شاپ من را در صفحات خود بگذارد چه اتفاقي مي‌افتد؟ اين بك لينك ارزش كمتري دارد.

معيارهاي تعيين ارزش بك لينك

پس فاكتور مهم ديگري كه در مورد بك لينكها مطرح ميشود، اعتبار سايتي است كه از آن لينك ميگيريد.

اگر همان سايت مهم و معتبر گردشگري به جاي اين كه لينك سايت من را در مقاله خود بگذارد، آن را در يكي ديگر از قسمت‌هاي سايت (مثلا در فوتر) قرار دهد، بك لينك ارزش كمتري برايم خواهد داشت. لينك‌هايي كه در فوتر سايت قرار مي‌گيرند معمولا در تمامي صفحات نمايش داده مي‌شوند و به sitewide معروف هستند. اين لينك‌ها ممكن است شبهه خريدني بودن ايجاد كنند و جريمه در پي داشته باشند. البته شرط و شروط‌هايي در اين زمينه وجود دارد كه بعدا به آن‌ها اشاره مي‌كنم.

پس يكي ديگر از عوامل مهم در تعيين ارزش بك لينك، چگونگي لينك دادن است. لينكي كه در ميان يك محتواي متني بلند و باارزش به سايت من داده شود، ارزش بيشتري خواهد داشت.

موارد متعدد ديگري را هم مي‌شود ذكر كرد اما فكر مي‌كنم تا حدودي متوجه شديم كه مفهوم ارزش بك لينك چيست و چگونه تعيين مي‌شود. بعضي از فاكتورها در طول زمان تغيير مي‌كنند و بعضي ديگر هميشه ثابت هستند. مثلا مدتي پيش لينك‌هايي كه انكر تكست آن‌ها شامل كلمات كليدي مي‌شد موثرتر بودند. اين روزها گفته مي‌شود كه نبايد انكر تكست‌ها را بيش از حد بهينه‌سازي كرد و هر چه طبيعي‌تر باشند بهتر است. اما فاكتوري مانند اعتبار سايتي كه از آن لينك مي‌گيريم، هميشه موثر خواهد بود.

انواع بك لينك چيست ؟

انواع بك لينك ها

انواع بك لينك ها به چند روش تقسيم‌بندي مي‌شوند. قبلا به يكي از تقسيم‌بندي‌ها يعني بك لينكهاي فالو و نوفالو اشاره كردم. در اين جا قصد دارم انواع بك لينك‌ها را بر اساس روشي كه ايجاد مي‌شوند معرفي كنم:

لينك سازي طبيعي

بهترين، باارزش‌ترين و البته كمياب‌ترين نوع بك لينك، بك لينك طبيعي است. يعني بك لينك‌هايي كه شما براي گرفتن‌شان كاري انجام نمي‌دهيد. مثلا من يك مقاله كامل و جامع در مورد موضوع خاصي مي‌نويسم يا يك پژوهش دست اول انجام مي‌دهم و نتايج آن را در سايت خودم منتشر مي‌كنم. شما كه مي‌خواهيد مطلبي درباره همين موضوع بنويسيد، به مقاله من لينك مي‌دهيد. در اين صورت من بك لينك باارزشي دريافت كرده‌ام.

گرفتن چنين بك لينكي كار بسيار سختي است. حتي اگر محتواي تازه و مفيدي توليد كرده باشيد. فكر مي‌كنيد دلايل كمياب بودن اين نوع بك لينك چيست ؟

خيلي ساده، ديگران ترجيح مي‌دهند به جاي لينك دادن به مقالات شما، خودشان مقاله‌اي در اين زمينه توليد كنند. كار چندان سختي نيست. كافي است موضوع را بردارند و به زبان خودشان بنويسند! كاري كه متاسفانه زياد انجام مي شود. دليل مهم ديگر اين است كه شما را نمي‌شناسند. يعني براي بك لينك گرفتن بايد شناخته شويد. براي شناخته شدن بايد در رتبه‌هاي بالاي صفحه نتايج باشيد. براي داشتن رتبه بالا بايد بك لينك داشته باشيد! يك دور باطل!

معمولا اين نوع بك لينك را در آغاز كار نمي‌توانيد بگيريد و بايد مدتي از فعاليت‌تان گذشته باشد. با اين حال، روش‌هايي وجود دارد كه با آن‌ها مي‌توانيد براي بك لينك‌ها طعمه‌گذاري كنيد و شانس‌تان را بك لينك طبيعي گرفتن را بالا ببريد.

بك لينك‌هاي پروفايلي

بك لينك هاي پروفايلي

همان طور كه گفته شد، گرفتن بك لينك طبيعي كار دشواري است. نمي‌توانيد منتظر بمانيد تا سايت‌هاي ديگر به شما لينك بدهند. بايد خودتان دست به كار شويد و لينك بسازيد. اما منظور از اين نوع بك لينك چيست ؟ منظورمان اين است كه لينك را در پروفايل شبكه‌هاي اجتماعي خود قرار دهيد.

به اين صورت كه در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف حساب كاربري ايجاد مي‌كنيد و لينك وب سايت خود را در آن قرار مي‌دهيد. اين پروفايل‌ها بايد فعال باشند و مرتب به روز رساني شوند.

لينك بيلدينگ وبلاگي

يكي ديگر از روش‌هاي دريافت بك لينك، وبلاگ نويسي است. مي‌توانيد وبلاگ بسازيد، مرتب در آن محتوا منتشر كنيد و لينك سايت خود را، به روشي طبيعي و هوشمندانه در آن جاي دهيد.

در مورد وبلاگ‌ها يك كار پر ريسك ديگر هم انجام مي‌شود و آن ايجاد شبكه‌هاي وبلاگي PBN و بك لينك گرفتن از آن‌ها است. اين شبكه‌ها به احتمال زياد گوگل پنالتي را در پي خواهند داشت.

لينك سازي در سايت‌هاي پرسش و پاسخ

شايد بپرسيد تاثير پرسش و پاسخ بر بك لينك چيست ؟ جواب اين است كه مي‌توانيد در سايت‌هايي مثل Quora پاسخ پرسش‌ها را بدهيد يا سوال مطرح كنيد. در اين مورد هم ارتباط با لينكي كه قرار مي‌دهيد، با موضوعي كه در مورد آن صحبت مي‌كنيد بسيار مهم است. اين روش به تحقيق و مطالعه زيادي نياز دارد.

لينك سازي در انجمن‌ها و فروم‌ها

مي‌توانيد لينك سايت را در پروفايل يا امضاي فروم خود قرار دهيد. همچنين مي‌توانيد در بحث‌هاي مرتبط با حوزه كاري خودتان شركت كنيد و لينك سايت را قرار دهيد. نظراتي كه مطرح مي‌كنيد بايد مرتبط و مفيد باشند. لينك‌ها را به صورت طبيعي در آن‌ها قرار دهيد تا به نظر تبليغاتي نرسد.

البته بيشتر فروم‌ها و انجمن‌ها لينك‌ها را نوفالو مي‌كنند. پس فايده اين نوع بك لينك چيست ؟ آن‌ها ساختار لينك‌بيلدينگ سايت‌تان را طبيعي نشان مي‌دهند و همچنين ترافيك بيشتري را به سمت‌تان مي‌فرستند.

بك لينك گرفتن از HARO

اين مورد هم شبيه وب سايت‌هاي پرسش و پاسخ است. HARO پلتفرمي است كه براي خبرنگاران طراحي شده است. ژورناليست‌ها زماني كه در مورد مسئله‌اي به نظر تخصصي نياز داشته باشند، به اين سايت مراجعه مي‌كنند. مي‌توانيد در اين سرويس عضو شويد، به سوالات پاسخ دهيد و بك لينك بگيريد. به ويژه اگر در زمينه‌اي تخصص داشته باشيد، اين روش بسيار مفيد خواهد بود.

لينك سازي از طريق نوشتن پست مهمان

لينك سازي از طريق نوشتن پست مهمان

در بعضي از وب سايت‌ها و بلاگ‌ها، امكان نوشتن مقاله به عنوان مهمان وجود دارد. مي‌توانيد اين وبلاگ‌ها را شناسايي كنيد، براي‌شان مطلب بنويسيد و از آن‌ها بخواهيد لينك سايت‌تان را در آن پست قرار دهند. در اين صورت هم مخاطبان جديدي پيدا مي‌كنيد و هم بك لينك با ارزشي مي‌گيريد.

لينك گرفتن از نقد و بررسي‌ها

اينفلوئنسرها را در زمينه كاري خود شناسايي كنيد. محصولات يا خدمات خود را به آن‌ها ارائه دهيد. از آن‌ها بخواهيد كه مقاله نقد و بررسي بنويسند و لينك سايت‌تان را هم در آن نقد قرار دهند. اين روش در مورد بعضي از كسب‌وكارها بسيار موثر است. مثلا اگر من توليدكننده لوازم آرايشي و بهداشتي باشم، بك لينك گرفتن از يك بيوتي بلاگر برايم بسيار مفيد خواهد بود.

اين مورد البته يكي از انواع بك لينك پر هزينه است. يا بايد محصولات و خدمات‌تان را به صورت رايگان به آن‌ها عرضه كنيد يا بابت هر پست مبلغي را بپردازيد. با اين حال، نوعي تبليغ نامحسوس به شمار مي‌رود و خطر كمتري از بك لينك‌هاي تبليغاتي و خريدني دارد.

بك لينك گرفتن از مشتريان

اين روش در مورد بعضي از كسب‌وكارها بسيار مناسب است. مي‌گويم بعضي از كسب‌وكارها چون مشتريان بعضي از تجارت‌ها سايت ندارند يا سايت‌هاي خوبي ندارند.

مثلا يك پخش‌كننده مواد غذايي، مي‌تواند از رستوران‌هايي كه مشتري‌اش هستند، اگر سايت داشته باشند، بك لينك بخواهد. در سايت رستوران، نام و لينك وب سايت توزيع‌كننده قرار داده مي‌شود. به اين ترتيب آن توزيع‌كننده هم بك لينك گرفته است، هم به نوعي تبليغ كرده است.

ما در وبنا گروپ از اين نوع بك لينك هم استفاده مي‌كنيم. خوشبختانه كسب‌وكار وبنا طراحي سايت و سئو است پس همه مشتريان‌مان سايت دارند و سايت‌هاي خوبي هم دارند! به همين دليل لينك وب سايت ما را در تمامي سايت‌هايي كه براي مشتريان طراحي كرده‌ايم مي‌توانيد ببينيد.

مهمترين نكات در مورد ساخت بك لينك چيست ؟

قبل از هر چيز بگذاريد بگويم كه انواع متعدد ديگري هم براي ساخت و دريافت بك لينك وجود دارد. روش‌هايي مثل خريد لينك، اسپانسرينگ، انتشار مقاله در ويكي پديا و … . من سعي كردم روش‌هايي را معرفي كنم كه كاربردي‌تر باشند و همچنين خطر جريمه و هزينه كمتري داشته باشند.

همين طور كه ديديد، بيشتر اين روش‌ها به تحقيق، مطالعه و البته صبر زياد نياز دارند. اگر در پرسش و پاسخ‌ها شركت مي‌كنيد بايد اطلاعات كافي داشته باشيد. فوت كوزه‌گري پيدا كردن انجمن‌ها و وب سايت‌هاي مناسب است! جايي كه پرمخاطب باشد، لينك‌ها را حذف نكنند و با زمينه كاري‌تان نيز مرتبط باشد.

مهمترين نكات در ساخت بك لينك

در نهايت از هر روشي كه استفاده مي‌كنيد موارد زير را در نظر داشته باشيد:

  • بهتر است بك لينك را از سايت‌هايي بگيريد كه زياد لينك نمي‌دهند! بك لينك وب سايت‌هايي كه لينك‌هاي خروجي زيادي دارند ارزش كمتري دارد. همچنين ممكن است گوگل را به خريد و فروش لينك مشكوك كند.
  • از هر دو نوع فالو و نوفالو استفاده كنيد تا ساختار لينك بيلدينگ طبيعي به نظر برسد.
  • انواع انكر تكست‌ها را به كار ببريد. با كلمه كليدي، با مترادف‌هاي كلمه كليدي، كلمه كليدي به اضافه برند، با جمله، با عبارت، لينك naked و … . هميشه تاكيد را بر طبيعي بودن بگذاريد.
  • در قسمت نظرات وبلاگ‌ها لينك نگذاريد كه اسپم مي‌شود!
  • لينك‌هاي رقباي قدرتمند و موفق‌تان را تحليل كنيد.
  • صبور باشيد! اگر مي‌بينيد تلاش‌هايتان جواب نمي‌دهد، سريع به دنبال خريد لينك نرويد! مدتي طول مي‌كشد تا نتيجه لينك‌هايي كه ساخته‌ايد را ببينيد.

لازم است باز هم روي اين نكته مهم تاكيد كنم كه هيچ قطعيتي وجود ندارد! هيچ دستورالعمل واضح و روشني موجود نيست! روشي كه شما از آن نتيجه نمي‌گيريد ممكن است براي وب سايت ديگري موثر واقع شده باشد. به همين دليل در دنياي سئو اين همه نظرات متفاوت مي‌بينيد. هر كس از نگاه و تجربه خودش صحبت مي‌كند.

تا اين جا متوجه شديم بك لينك چيست و با بعضي از مهمترين انواع بك لينك هم آشنا شديم. از روش‌هايي كه پنالتي و جريمه قطعي در پي دارند پرهيز كنيد و روش‌هاي ديگر را امتحان كنيد. روشي را پيدا كنيد كه بيشترين اثر را بر رتبه سايت‌تان مي‌گذارد و تجربيات‌تان را با ما هم به اشتراك بگذاريد.

منبع:

Webnagroup.ir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 6

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 70
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 8
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 96
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 698
  • بازدید کلی : 5615
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی